Om juice og børn

0
259

En af de ting der typisk fylder meget i børnenes første år er kosten. Først handler det om mælken og om de nu drikker nok. Så er der grøden og om de nu spiser nok. Når de har rundet det første år, begynder kosten at blive mere normal. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at det bliver lettere at få dem til at spise “det rigtige”. Grøntsager er eksempelvis en af de ting, der ofte volder problemer.

I denne artikel kan du læse lidt om, hvordan du kan få dit barn eller dine børn til at spise flere grøntsager. En af metoderne er ved at komme dem i juice, og det kigger vi lidt nærmere på her. 

Frugtjuice er lige så slemt som sodavand – næsten.

De fleste er nok med på, at børn ikke bør have sodavand, eller i hvert fald i meget begrænset mængder. Det er dog ikke alle, der er opmærksomme på, at juice faktisk er stort set lige så slemt, når det kommer til kalorier og sukkerindhold. Det er godt nok fruktose, men et glas appelsinjuice svarer stadig til omkring 10 sukkerknalder. 

Juice indeholder dog også vitaminer og mineraler, så modsat sodavand, så er der også gode ting i juice, og er derfor trods alt at foretrække til dine børn. 

Helt generet bør du dog holde igen med frugtjuicen, og tænke det på samme måde som sodavand. Det er sandsynligvis heller ikke noget, du giver dem hver morgen.

Grøntsagsjuice er langt langt bedre 

Modsat juice der er lavet af frugt, så indeholder grøntsagsjuice ikke særlig meget sukker. Derimod indeholder det en masse vitaminer og mineraler, der er gode for barnet. 

Køb en god slow juicer (Skousen har et godt udvalg), sørg for at vælge en der er kraftig, som kan klare selv de hårde grøntsager som rødbeder og lignende. Det er typisk nogle af de grøntsager der er sværest at få børn til at spise, men de laver en sjov farve og smager forrygende sammen med lidt citron og ingefær. 

kommentér

Please enter your comment!
indtast dig navn