Sådan får du grøntsager i dit barn

0
171

De fleste forældre kender kampen med at få deres børn til at spise grøntsager i en passende mængde. Der er nok ikke mange der ikke er klar over, at ligesom os voksne, så skal babyer (over en vis alder naturligvis) og børn have en sund og varieret kost. Hvis man ofte er ude for at barnets humør svinger meget, kan det rent faktisk være en direkte konsekvens af en forkert kost, da blodsukker der ryger op og ned kan påvirke barnet. Det er dog en helt anden og langt mere sundhedsvidenskabelig snak.

Faktum er, at børn skal have masser af grøntsager som en del af deres kost, og for rigtig mange forældre, kan det være svært, da der er mange børn, der ikke er voldsom interesseret i at spise grøntsager. Nogen gange skyldes det, at barnet ikke kan lide det, men ofte er det bare i trods over ikke at ville prøve noget nyt. Mange forældre vil opleve, at deres babyer gerne vil spise grøntsager, men når de bliver lidt ældre (et par år), så vil de pludselig ikke længere, og det kan være frustrerende. 

Gem grøntsagerne – glem dem ikke

Det kan være meget frustrerende som forældre, og man kan næsten gå hen og miste modet og tålmodigheden. Det vigtigste er naturligvis at børnene spiser noget, og derfor kan man godt have en tendens til at glemme det lidt til fordel for at barnet bare spiser noget. Det er dog en voldsom bjørnetjeneste, da det sandsynligvis ikke vil gøre det lettere hen ad vejen.

Der er flere ting man kan gøre, som kan gøre det lettere at få grøntsager i barnet. En af tingene er en stædighed der er større en barnets. Så selvom han eller hun måske ikke spiser det, så bliv ved med at have det på tallerkenen, sørg for at der altid er gulerødder, ærter, bønner eller lignende sammen med maden.

En anden god idé er, at du gemmer grøntsagerne i maden, så dit barn eller børn slet ikke ved de spiser det. Du kan putter masser af revne gulerødder, squash eller lignende  i lasagnen eller kødsovsen uden der vil blive lagt mærke til det. Du kan også nemt snige det ind i frikadeller og hakkebøffer, uden du vil opleve brok for det. 

Juice er en anden god måde at få grøntsager i de mindste. Med en juicer kan du nemlig blande frugt sammen med grøntsager som gulerødder, spinat, rødbeder og lignende.

Lav grøntsager om til sovs

Hvis du har børn der er vilde med sovs, og elsker at dyppe pasta, kartofler, kød eller hvad i nu spiser i sovsen, åbner det for endnu flere muligheder. Du kan nemlig lave mange forskellige grøntsager om til sovs. Hvis du eksempelvis koger selleri, gulerødder, blomkål, broccoli (listen fortsætter) helt ud, og blender dem får du en grødlignende konsistens, som du kan blande mælk i, så det nærmest kommer til at minde om en sovs. 

Dette kan være et hit, og hvis du lader være med at sige noget om, hvad det er i spiser, så kan det sagtens være, at der kun bliver sagt at sovsen måske smager lidt mærkeligt. Men det er nemt, sundt og lækkert både for børn og voksne. 

Brug ovnen til grøntsager

Endelig er det en god ide at tage ovnen rigtig meget i brug, når det kommer til at lave grøntsager. Kartofler, knoldselleri, persillerødder, jordskokker og meget andet, gør sig uhyggeligt godt i ovnen og kan nemt komme til at minde om pommesfritter, hvilket børn sjovt nok ofte gerne vil spise. 

En anden forrygende ting er bønner. Bland en pose frosne bønner med lidt olie og salt og giv dem 15 minutters tid ved høj varme, og så har du nogle super lækre bønne fritter, som nok skal hitte.

Hvis dine børn er som mange andre, så kan broccoli være en af de store problemer, hvilket er synd, da det er super sundt. Dette er dog også en af de ting, der går utrolig godt i ovnen. Pluk dem  mindre stykker og giv dem lidt olie og giv dem (ligesom bønner) ved høj varme, så får du grøntsager der både ser lidt sjove ud og som er super sprøde og lækre. 

Veganerkost til børn

Det er populært at være veganer eller vegetar for tiden. Hvorvidt den veganske livsstil er sundt eller ej for små børn, kan du læse meget mere om mange andre steder, men den veganske popularitet åbner en masse muligheder for børnefamilier. 

Det betyder nemlig, at der er kommet rigtig mange veganske og vegetariske produkter, hvilket tæller alt fra plantebaserede hakke”bøffer”, til alverdens pålæg der ligner kødpålæg, og tildels også smager af det, men er lavet af plantefars. Du kan altså putte lidt køderstatninger med i madpakken, ligesom burgeren kan laves helt uden kød. Så der er rig mulighed for at supplere kosten.

kommentér

Please enter your comment!
indtast dig navn